Missie en visie

Visie

Wij geloven in onze vindingrijke kracht en ontwerpen samen; schoolteam, leerlingen, ouders/verzorgers én de gemeenschap, een rijke leef- en beleefwereld waar we met elkaar...

Leren (Leerlijnen)

Onderzoeken (Fasen)

Ondernemen (Sprints) 

Spelen & Bewegen (Passie)


Missie- motto

Maak een Wereldtoekomst!


Onze visie in verhaalvorm

De jonge ondernemers van OBS Trijegeaster Honk leren actief en zijn vindingrijk!

Kinderen creëren zelf in samenwerking de beste leeromgeving vanuit spontaan en actief spel. Als het onderwijs ze daarbij leerdoelgerichte vaardigheden aanleert, net iets boven het eigen niveau en tempo, gaan ze steeds hoger ‘vliegen’…

Neem bijvoorbeeld het spontane spel van de leerlingen van OBS Trijegeaster Honk in Ouwsterhaule. Sinds een paar weken worden er in de pauzes restaurants en cafés gebouwd tussen de bomen en struiken. Fanatiek verzamelen de leerlingen takken, bladeren, potten en pannen. Daarnaast worden er planken, latten en stukken zeil van huis meegenomen. Wanneer het café is geopend zijn niet alleen de kinderen, juffen, meesters en voorbijgangers welkom maar ook aan de dieren wordt gedacht! Voor de vogels hangt er namelijk een vogelhuisje boven de bar en Mali de ‘school’poes wordt op haar wenken bediend op het gezellige terras.

Maar waarom is dit de beste leeromgeving? Wat leert een kind hier van? Nou de kinderen kunnen je het allemaal persoonlijk en heel goed vertellen! Het bouwen gebeurt in druk overleg. Kleine groepjes kinderen verwoorden eigen ideeën talig aan elkaar en komen vol trots tot gezamenlijke overeenstemming. Spreken, luisteren, open staan voor ideeën van anderen én creativiteit voor bijvoorbeeld het ontwerpen van de menukaart, het is allemaal nodig. Naast taal kunnen ze ook zeker rekenvaardigheden toepassen. Wanneer je een drankje in het restaurant bestelt dan betaal je natuurlijk met bladeren ‘papiergeld’, steentjes of schelpjes die je euro’s noemt. O ja.. contactloos betalen is ook mogelijk! Druk wordt de totaalprijs berekend als de klant maarliefst vijf drankjes bestelt….en als de meester 9 liter soep op zijn bestellijst heeft staan duizelt je rekenhoofd pas helemaal…

Maar zoals bij de echte ondernemers ontstaat er soms ook een felle concurrentiestrijd tussen de cafés en restaurants. Want wat doe je als de buurman met zijn onderneming hetzelfde drankje verkoopt als jijzelf. Tja dan heb je toch echt even de juf als ondernemerscoach nodig om te bemiddelen, te relativeren én om creatief te worden. Na een serieus gesprek tussen de eigenaars van de ‘bedrijven’ kan het ondernemerschap op een hoger level vrolijk verder. Zelfverzekerd gaat het actieve en spontane spel door…Prachtig om te zien én heel belangrijk voor de toekomst van de kinderen uit de vele ondernemersgezinnen in en om Ouwsterhaule.  

Maar hoe maken we onze ambities waar?

We zijn ambitieus en willen het spel van de leerlingen en van het schoolteam naar een steeds hoger niveau tillen. Daarvoor leren we met elkaar vaardigheden en kennis aan die de kinderen en het schoolteam kunnen inzetten tijdens het spel. Daarbij focussen we op rekenen, taal, digitaal en onderzoek. Dit doen we met behulp van leerdoelen binnen leerlijnen (SLO), vanuit een basisinstructiemodel (EDI 2.0) en met meetpunten (o.a. Cito, observaties, Kind-Ouder-Leerkracht-gesprekken) om te onderzoeken of het leerproces optimaal verloopt. Met deze kennis en vaardigheden kan de leerling vervolgens, via interesses en behoeften, het eigen spel (de leerroute) zelf doorontwikkelen naar steeds hoger niveau en tempo. Klaar voor de toekomst!

gerelateerde pagina's:

Gerelateerde documenten: